‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
 
  VeggieChallenge  
   

Aan eiwitten geen gebrek

Dag ,

Krijg ik wel genoeg eiwitten binnen als ik plantaardig eet? Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat de meeste mensen in de westerse wereld te veel eiwitten innemen. Dus daar hoef je je zeker geen zorgen over maken.

Goede bronnen van eiwitten zijn in de eerste plaats peulvruchten. Denk aan linzen, kikkererwten, bonen, erwten, … Vleesvervangers zoals tofu en tempeh worden gemaakt van sojabonen en zijn dus ook goede vleesvervangers. Maar ook in granen zitten er eiwitten, dus als je voldoende graanproducten eet, krijg je op manier ook eiwitten binnen. Seitan is ook een ideale vleesvervanger en is gemaakt van tarwe-eiwit. 

Ondertussen heb je misschien ook al gemerkt dat het aanbod aan kant-en-klare vleesvervangers in de winkel is toegenomen. Vegan burgers, worstjes, schnitzels, nuggets, gehakt… Noem maar op! Bedenk het en het is er al. Bestaat het nog niet? Dan zijn er nu een aantal bedrijven zeker mee bezig om ervoor te zorgen dat het in de winkelrekken komt. 

De ene vleesvervanger is de andere niet. Gepaneerde burgers nemen tijdens het bakken bijvoorbeeld meer vet op. Andere veggie producten zijn dan weer niet zo hoog in eiwitten. Daarom neem je best eens een kijkje naar de voedingswaarden op de verpakking om te bepalen hoe gezond je gekozen product is.

Tot morgen!
Groetjes, Nena

alt_text

Recept

Ovenschotel met zoete aardappel en linzen

Ovenschotels zijn altijd een goed idee. Hier hebben we een simpel versie met zoete aardappel en linzen. Laat het smaken!

Ontdek het recept

Wil jij ook meer ...

  • plantaardige producten in de supermarkt?

  • vegan opties in je school- of bedrijfskantine?

  • lekkere kookinspiratie?

  • in contact komen met gelijkgezinden?

  • keuzestress op restaurant door een groeiend aanbod aan plantaardige gerechten?

  • ...

EVA werkt rond al deze punten, maar kan dit enkel met jouw steun verwezenlijken! Supporter mee voor alles waar EVA voor staat met een bijdrage naar keuze.

Steun EVA

 

Activiteiten

Do 18 maart.    Kookworkshop

Aan de slag met linzen

Meer info

Za 20 maart.    Kookworkshop

Kikkererwten op verschillende manieren

Meer info

Get Social

Volg ons ook op Facebook en Instagram voor meer veggie inspiratie, tips en recepten!

Facebook Instagram

Info

VeggieChallenge is een samenwerking tussen EVA en ProVeg.

De VeggieChallenge daagt je uit om dertig dagen minder vlees te eten. Want dat is goed voor je lijf, de planeet en het redt dierenlevens. EVA en ProVeg helpen je op weg met gratis tips, recepten en ondersteuning. Al meer dan 300.000 mensen namen deel aan de challenge.

Bekijk dit bericht online
Je ontvangt deze e-mail omdat het e-mailadres werd ingeschreven voor VeggieChallenge.
Wil je geen mails meer ontvangen? Schrijf je uit



EVA vzw

EVA vzw
Steendam 84
9000 Gent

info@evavzw.be