Albert Heijn is supermarkt met grootste vegan aanbod in Vlaanderen
Dat blijkt uit een onderzoek van EVA vzw, Bite Back en BE Vegan
In de loop van de maand november gingen medewerkers van EVA, Bite Back en BE Vegan langs bij de zes grootste supermarktketens in Vlaanderen en Brussel - Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl - om te kijken hoe het gesteld is met het aanbod vegan producten. De supermarkt waar het grootste vegan aanbod te vinden is, is Albert Heijn. Op de 2e plaats komt Delhaize, gevolgd door Carrefour, Colruyt, Lidl en Aldi.
De organisaties deden hun onderzoek in vijf steden: Antwerpen, Brussel, Gent, Kortrijk en Hasselt. Ze berekenden het aanbod binnen vijf categoriën:
vleesvervangers
zuivelvervangers
snoepgoed en koekjes
kant-en-klare maaltijden
sauzen, dips en spreads
Albert Heijn en Delhaize zijn de uitblinkers
Albert Heijn bleek de meeste vegan producten te hebben. Ze hebben het grootste aanbod vleesvervangers, zuivelvervangers en snoepgoed en koekjes. Delhaize volgt op de voet. Het aanbod van beide supermarkten ligt dicht bij elkaar. Delhaize is de beste leerling van de klas op het vlak van kant-en-klare maaltijden en sauzen en spreads.
De top 3 wordt vervolledigd door Carrefour, maar de kloof met de twee koplopers is groot.
Colruyt valt buiten de top 3. Ze zitten in alle categorieën in de middenmoot.
Plaats 5 en 6 is voor discounters Lidl en Aldi. Zij hebben een kleiner aanbod omdat er algemeen gezien minder artikelen te verkrijgen zijn bij discounters dan in de andere supermarkten.
Groeiend aanbod
In het algemeen is in alle supermarkten het aanbod de laatste jaren gestaag uitgebreid. Zo besliste Carrefour om volop in te zetten op Donderdag Veggiedag en plant men dit jaar nieuwe vegan producten in het aanbod op te nemen. Colruyt breidt nog in het voorjaar haar vegan assortiment uit met zowel verse producten als diepvriesproducten. Ook Lidl bracht enkele weken na dit onderzoek nieuwe vleesvervangers in het assortiment en Aldi liet weten het veggie aanbod in 2020 met 30% te willen vergroten.
Dankzij dit onderzoek krijgen alle supermarkten inzage in de categorieën waarin ze nog veel progressie kunnen maken en kunnen zij hier in 2020 rekening mee houden om zo hun concurrentiepositie te verbeteren. En dat is belangrijk als je weet dat 13% van de Belgen van supermarkt zou veranderen als er ergens anders een uitgebreider veggie aanbod is.
Europees project
Dit onderzoek is een initiatief van EVA vzw, Bite Back en BE Vegan en het kadert binnen een Europees project, dat getrokken werd door de Albert Schweitzer Foundation, waarbij ook in Duitsland, Tsjechië en Polen gekeken werd naar het vegan aanbod in de grootste supermarkten.
Voor meer info:
Nena Baeyens, EVA vzw
nena@evavzw.be
tel: 0494 70 95 69
www.evavzw.be
|